Vintage apģērbs kā ētiska alternatīva ātrajai modei

ĀTRĀS MODES EKONOMIKA

Ir labi zināms fakts, ka, novērtējot klimata pārmaiņu radītās briesmas, viens no piesārņojošākajiem cilvēka centieniem ir ātrās modes bizness. Tā ir milzīga peļņa par katru cenu, un tā ir moderna ražošanas iekārta, kas izspiež miljonus tonnu apģērbu, lai pēc dažām nodilšanas reizēm tiktu iznīcināta. Tas atšķiras no klasiskā 20. gadsimta vidus modes industrijas modeļa , kas parasti piedāvāja kolekcijas, kuru pamatā ir četri gadalaiki.

Ražošanas intensitāte gadu desmitu laikā ir palielinājusies līdz 30 kolekcijām gadā tādiem mazumtirgotājiem kā Zara, 16 H&M “mikrosezonas” un ekstrēmos gadījumos, piemēram, Topshop ar saviem 400 jaunajiem stiliem nedēļā. Viņi visi konkurē par tirgus vietu ar konkurētspējīgām zemām cenām tiek sasniegts, ražojot lielus apjomus un griežot stūrus, piemēram, auduma kvalitāti, šūšanu un darba apstākļus.

Ātrā mode pastāvīgi papildina savu inventāru ar pastāvīgi mainīgām “jaunākajām” tendencēm, kas jau ir pagātnē, kad tās nonāk veikalā. Šī taktika neizbēgami atmet tādus jēdzienus kā kvalitāte un ilgmūžība poligonā kopā ar ātrās modes atkritumu kaudzēm. Protams, ātrās modes ražošanas principi nebūt nav nekas unikāls.

Tās ir tikai loģiskas sekas  turbo-patērētājs ar savu nežēlīgo pieprasījumu pēc nepārtrauktas izaugsmes un konkurences uz vides un cilvēku labklājības rēķina. Mūsdienās gandrīz visas ražošanas jomas vadās pēc šīs “izmanto un utilizē” mentalitātes. Precēm tiek radītas neveiksmes, jo pretējā gadījumā šīs patērētājsistēmas zobrati tiktu saspiesti.

ĀTRĀ MODE KĀ SLIMĪBA UN VINTAGE KĀ ĀRSTNIECĪBA

Šāds stāvoklis ir pastāvējis jau kādu laiku, un zinātnieku aprindas mūs brīdina par draudošajiem klimata pārmaiņu draudiem. Šīs bažas ir mudinājušas cilvēkus meklēt alternatīvas saviem patēriņa modeļiem. Starp šādām alternatīvām, lai nosauktu dažas, ir nulles atkritumu kustība, kas radās kā veids, kā cīnīties ar plastmasas piesārņojuma problēmu, dažādas godīgas tirdzniecības iniciatīvas un pieaugošā vegānu uztura popularitāte.

Ātrās modes kontekstā viena no dzīvotspējīgākajām alternatīvām ir vintage apģērbs. Vintage parasti attiecas uz iepriekš lietotiem vai nolietotiem apģērbiem, kas ir vismaz 20 gadus veci, taču ir arī alternatīvas definīcijas, kas novelk robežu 80. gadu beigās vai pat tālāk. Tomēr vissvarīgākā lieta ir vintage apģērba izvēles ētiskā dimensija.

Salīdzinot ar ātrās modes industrijas ietekmi uz vidi, šāda veida apģērbam ir minimāla kaitīga ietekme uz ekoloģiju, jo  atkārtoti izmantojot jau saražoto, ievērojami ietaupa resursus, tādējādi padarot to videi draudzīgāku. Arī vintage apģērbu kopējā kvalitāte ir daudz augstāka nekā to ātrās modes kolēģiem.

Nav noslēpums, ka ekoloģiska apziņa parasti ir saistīta ar sava veida upuriem. Bieži vien pieejamo iespēju, ērtību vai spējas apmierināt savu individualitāti ziņā. Tomēr tas tā nav gadījumā, ja ir izvēlēta vintage. Ir tieši otrādi – vintage garderobe ir veids, kā demonstrēt savu individuālo stilu vai būt daļai no mūsdienīgām tendencēm ar autentisku tērpu no laikmeta, kad apģērbs kaut ko nozīmēja un tika radīts izturīgs.

Un tieši šī ideja popularizēt vintage kā ētisku izvēli un aizraujošu modes paziņojumu nosaka Northern Grip komandas redzējumu. Mūsu mērķis ir savienot modes vēsturi ar mūsdienām, lai palīdzētu tiem, kas meklē autentisku stilu un ilgtspējīgu tirdzniecību.

vintage pret ātrās modes un videi draudzīgu lietotu apģērbu